We leven in een periode met zich steeds sneller voltrekkende veranderingen. Dit zien we overal om ons heel (bijvoorbeeld in digitalisering, globalisering, robotisering en het groeiende belang van zingeving en duurzaamheid). Dit weerspiegelt zich bij organisaties en -dus- ook bij hun medewerkers.
Blijvend flexibel kunnen (re)ageren wordt de standaard, het vermogen adequaat om te gaan met veranderingen essentieel. Controle en grip houden zijn begrippen die hun relevantie verliezen; meerjarenplannen zijn achterhaald voor ze uitgevoerd zijn. Als organisatie is het belangrijk om de verandering te omarmen en dat geldt dus ook voor alle medewerkers.
Op het niveau van de organisatie zien we dit terug in wijzigende strategieën, besturingsvormen en structuren. Omdat de ontwikkelingen razend snel gaan, is wendbaarheid (oftewel responsiviteit) daarbij het essentiële begrip.
Voor de teams en de mensen binnen die organisaties betekent het dat er geen gebaande paden meer bestaan. Ze hebben om te gaan met werken in onzekerheid, ze moeten verantwoordelijkheid nemen – ook in ongewisse situaties.
Reflectievermogen, assertiviteit en weerbaarheid zijn daarbij onmisbare eigenschappen. Toch investeren organisaties meer in de werkwijze (Agile, LEAN), dan in de ontwikkeling van het verandervermogen van individuen.
Daarmee dreigen uitstekende vakmensen af te haken – hoe faciliteert ú deze professionals naar een volgende stap?!?