Agile is dé manier geworden waarop steeds meer organisaties hun manier van werken inrichten. Hoe belangrijk is het dan dat medewerkers zèlf “agile” zijn? En: kan je de wendbaarheid van professionals ontwikkelen?
Agile
In dit artikel – in HR-praktijk- wordt de geschiedenis van Agile werken uit de doeken gedaan. Wist u bijvoorbeeld dat al in 2001 het ‘Agile-manifesto‘ werd geschreven door enkele software-experts die er van overtuigd waren dat er bij softwareontwikkeling veel handiger en effectiever gewerkt kon worden dan tot dan toe het geval was?
Agile werken werd ‘uiteraard’ als eerste geadopteerd door IT afdelingen. Daarbij bleek niet alleen de “methode” van belang te zijn, maar ook (de ontwikkeling van) de attitude, het gedrag én de ontwikkeling van teamleden.
“Learning Agility”
Learning Agility is het vermogen van mensen om op basis van nieuwe ervaringen snel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen en dit in de praktijk toe te passen.
Mensen die hoog scoren op Learning Agility leren meer en sneller in nieuwe situaties. Daarbij blijkt dat mensen met een hogere Learning Agility niet alleen sneller leren in een onbekende situatie, ook hun huidige performance is vaak beter.
Persoonlijke ontwikkeling
Het artikel gaat in op een essentiële vraag: kun je Learning Agility ontwikkelen?
Het antwoord is: ja!
Learning Agility wordt bepaald door een combinatie van wie je in basis bent, wat je wilt of belangrijk vindt én je huidige gedrag in de praktijk. Juist door die combinatie krijg je een compleet en genuanceerd beeld.
Belangrijk aangrijpingspunt voor de ontwikkeling van Learning Agility: werk aan het zelfbewustzijn. Immers, een sterker zelfbewustzijn heeft een hefboomfunctie naar alle dimensies van agility.
Wil je in gesprek over het werken aan zelfbewustzijn? Neem contact op met CoachCompanen.